Guds Navn – Den Gud som helbreder deg

YAHWEH-RAPHA – «The Lord Who Heals» – Den Gud som helbreder

Etter at Gud har tatt Israelsfolket ut av Egypt og mirakuløst fridd dem fra Farao og hans hær beveger de seg videre mot Mara. I Mara ble lov og rett fastsatt for folket og folket ble satt på prøve. Gud har også et spesielt løfte som gis til folket og Han benevner seg selv med navnet Jehova-Rapha, Jeg er den Gud som helbreder deg.

Han sa: «Hvis du fullt og helt adlyder Herren din Guds røst og gjør det som er rett i hans øyne, lytter til hans bud og holder alle hans forskrifter, da skal jeg ikke legge på deg alle de sykdommene jeg la på egypterne. For jeg, Herren, er den som helbreder deg.» (2. Mos. 15:26)

Gud lover at hvis folket vil legge øret til hans bud og lov og leve etter denne, vil Han bevare dem og helbrede dem fra sykdom. Det snakkes om at de plager som rammet egypterne ikke skal ramme den som lever etter Guds Ord og lov. Det skal være både beskyttelse og utfrielse fra fysisk sykdom og skavanker, samtidig som det også er snakk om helbredelse og gjenopprettelse for sjelen gjennom at tilkortkommenhet og synd tilgis.

Vi ser tydelig sammenheng til de kjente versene i Jesaja 53:4-5

Sannelig, våre sykdommer tok han, våre smerter bar han. Vi tenkte: Han er rammet, slått av Gud og plaget. Men han ble såret for våre lovbrudd, knust for våre synder. Straffen lå på ham, vi fikk fred, ved hans sår ble vi helbredet.

og også 1. Pet. 2:24 hvor det står:

På sin egen kropp bar han våre synder opp på treet, så vi skulle dø bort fra syndene og leve for rettferdigheten. Ved hans sår ble dere helbredet.

Vi ønsker alle å være friske og raske hele tiden og det er mange spørsmål rundt det med fysiske helbredelser. Men fordi om vi ikke forstår hvorfor ikke alle blir helbredet, betyr det ikke at det verk Jesus gjorde ikke var godt nok. Jesus tok alt på seg, Han bar alt opp på korset, det er fullstendig gjenopprettelse og legedom inkludert i frelsen og fellesskapet med Gud.Gud er fortsatt Herren vår lege selv om det er sykdom i oss eller rundt oss. Om vi opplever at det er mennesker som dør fra oss pga sykdom eller som er undertrykket av smerte og plager mens de lever, er Gud fortsatt Herren vår lege. Om vi ikke forstår omstendigheter og hva vi ser, forandrer det ikke hvem Gud er. Gud ER Herren vår lege, og han VIL lege og gjenopprette både kropp og sjel.

Tiden for når det skjer vet vi ikke. Vi vet himmelen vil være fri for sykdom og plager, men samtidig er det meningen at vi skal erfare Guds storhet  allerede her på jord. Hvorfor ikke alle opplever fysisk helbredelse nå, er det mange meninger om, men kanskje er det viktigste vi kan gjøre å fortsette å tro at Gud er den Han sier Han er og at det at vi ikke forstår aldri forandrer det faktumet. Gud er den som leger oss, både til kropp og sjel.

Din tur og plass til å dele tanker og ord

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s