Den som løfter mitt hode

I salme 3 v 4 er en linje som er brukt i flere engelske sangtekster; «The Lifter of My Head». Det er ikke helt den samme klangen over den norske «den som løfter mitt hode» sånn ordmessig, men betydningen er like dyp og viktig. Gud er den som løfter vårt hode når dagene er tunge og omstendighetene raser på mange kanter og prøver å overvinne oss.

David skrev disse ordene da han flyktet fra sin egen sønn og i en tid der han opplevde at det var fiender på alle kanter. Det er ikke vanskelig å forstå at han følte på frustrasjon og motløshet, men også denne gangen vender han seg til Gud. Vi vet at David ikke hadde et enkelt liv, det var ofte fiender som var ute etter å ta ham og det var mange som mente at denne gangen vil ikke Gud redde ham. Det var de som stod og så på og ventet at han skulle både feile, falle og bli sviktet av Gud. Om de stod med hånflir vet jeg ikke, men jeg tror de håpet de snart kunne slå seg på brystet og si at det var det vi sa; Gud kunne ikke redde ham fra dette.

Når omstendigheter raser inn som fiender på alle kanter kan vi oppleve at vi synker sammen og blir motløse, men vi trenger å minnes på at Gud er den samme og at for ham er ikke det som skjer oss en overraskelse. Dette er ikke noe som overvelder Gud slik det overvelder oss. Gud er fortsatt «et skjold for oss» og han er fortsatt «vår ære». Gud er den som vi i alle ting kan vende oss til og alltid stole på. Vi kan som David be om hjelp til at våre fiender beseires og vi må minne oss selv om at «frelsen er hos Herren» (Sal.3,9a).

Men du, HERRE, er et skjold for meg,
du er min ære, du løfter mitt hode.

Salme 3,4

Jeg gikk og tenkte på det med å trenge en som løfter vårt hode og det passer så godt i sammenhenger som David skrev om og som vi tidvis opplever. Når livet raser på flere kanter så har vi som mennesker en tendens til å la hodet synke ned. Om vi sliter psykisk så gjør vi det samme, hodet- og blikket- går nedover. Når vi ikke har det helt greit og føler at det meste er for mye, så kikker vi ikke andre like mye i øynene og vi har ofte hodet nedover. Derfor er linjen «den som løfter mitt hodet» så viktig, for den minner meg om at for at jeg skal kunne gå med hodet løftet igjen så trenger jeg at innsiden forvandles. Når Gud løfter vårt hode så er det egentlig ikke en fysisk ting det snakkes om, det snakkes om at vårt indre får oppleve hans nåde, lys og godhet og at vi i det indre blir styrket slik at det igjen vises i det ytre. Et hjerte og sinn som finner nytt mot og lys vil føre til et løftet hode.

Et løftet hode hjelper oss til å se mer enn bare hva som er rett foran egen nese. For noe som virkelig er sant er at når vi synker sammen og senker hodet, så blir vi snevre i våre tanker og vårt fokus blir ofte negativt. Men med Gud på vår side så trenger det ikke å bli værende slik, vi kan vende oss til ham som er et trygt skjold, som er lys og liv, som bringer håp og glede og som alltid vil støtte, verne og berge sine. Han vil alltid være den som løfter vårt hode.

Må Guds nåde og kjærlighet fylle ditt hjerte og må ditt sinn fornyes med visshet om hans trofasthet mot deg, må håpet igjen finne styrke og må Guds løfter brenne som skinnende stjerner på din mørke hverdagshimmel. Må ditt indre fylles med Guds styrke og kraft og må du igjen oppleve at Gud løfter ditt hode. I Jesu dyrebare navn, amen

Din tur og plass til å dele tanker og ord

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s