Mulighetenes bønn

Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven! (Gal. 5:22-23)

De fleste av oss har hørt denne: «Gud, gi meg tålmodighet og gjør det NÅ!» og vi kan smile over den, men sannheten er at vi alle til en viss grad er slik. Vi ber Gud om noe og vil at det skal skje enkelt og greit. Det skal ikke kreve for mye av oss, det er opp til Gud nå, for vi ba jo.

Åndens frukt er noen av de ting mange av oss ber om en større fylde av fordi vi føler og opplever at vi kommer til kort i nettopp disse tingene, jeg gjør hvertfall det. Det er ikke lenger siden enn forrige uke jeg satt i en hele time og grøsset og sukket over hvor ille stelt det stod til meg. Jeg hadde bommet totalt feil i en situasjon som krevde overbærenhet og vennlighet og alt ble bare dumt, skikkelig dumt.

Og jeg sukket igjen til Gud om at jeg trenger hjelp, jeg trenger at hans natur og karakter får større plass i meg. Jeg ønsker ikke å være slik jeg er fordi det er ikke til Guds ære og fordi det skader andre mennesker. Mine dårlige handlinger og uvennlige ord skader andre, og jeg ønsker ikke være et menneske som skader mennesker med mine ord og handlinger.

Det hadde vært greit om fruktene var ferdig presset og kom som saft på ei flaske. Da kunne jeg bare drukket til flaska var tom og vips! så var jeg en bedre utgave av meg selv. Eller kanskje syltetøy? En skive hver dag i en uke og problemet var løst.

Jeg prøver ikke være morsom, men det er sannheten om hvordan flere av oss forholder oss i disse tingene, vi vil ha det enkelt og uten at det koster oss særlig innsats. Men det er jo ikke slik det skjer… Det er ikke slik vi vokser som troende… Det er gjennom levd liv der vi klynger oss til Gud, er avhengige av hans nåde og hjelp og velger lydighet fremfor enkelhet. Da vokser vi.

Gud gir oss mulighet til å utvikle de sidene av oss som ikke er i samsvar med hans natur gjennom at vi havner i situasjoner som krever nettopp det vi har bedt om. Han gjør det ikke for å pine oss, men for å fylle oss og ta oss videre. Når de situasjonene kommer så vet vi at vi ikke kan, men husker vi at Gud kan og at Gud har sagt at han vil hjelpe oss? Hvis vi hele tiden velger å søke hjelp, styrke og kraft hos Herren, vil Ånden hjelpe oss og Åndens frukt vil bli tydeligere og tydeligere i våre liv fordi Kristus vinner skikkelse i oss.

Bønnen om å bli mer lik Jesus er mulighetenes bønn, både fordi det vil gi oss muligheter til å ved Åndens hjelp stå i hva vi i egen kraft ikke mestrer, men også fordi det åpner opp muligheten til at Gud kan ta oss nærmere seg og virke i oss.

En tanke om “Mulighetenes bønn

  1. Dagens bibelord passer jo bra til dine ord om menneskelighet:
    «33 Ta et tre: Enten er det godt, og da er også frukten god, eller det er dårlig, og da er også frukten dårlig. Treet kjennes på frukten.
    34 Ormeyngel! Hvordan kan dere si noe godt, dere som er onde? For det hjertet er fullt av, det sier munnen. 35 Et godt menneske henter fram godt av sitt gode forråd, et ondt menneske henter fram ondt av sitt onde forråd.
    36 Jeg sier dere: Hvert unyttig ord som menneskene sier, skal de svare for på dommens dag. 37 For etter ordene dine skal du kjennes rettferdig, og etter ordene dine skal du dømmes skyldig.»
    Vi er jo bare mennesker, ikke feilfrie, ikke uten synd, Matt 12,33-37 kan jo virke strengt men jeg tror det er for å få oss til å ta frem det gode som er i oss alle, og spesielt åndens kraft.
    Takk for kloke ord, du er ikke alene om å «bite deg i tunga», alle mennesker har nok noen ord de angrer på. Hovedsaken er å angre og be om tilgivelse.
    Guds fred!

Din tur og plass til å dele tanker og ord

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s