Veien videre er… foran

I går postet jeg innlegg 100 og skrev litt om hvordan veien fram dit hadde vært. Det har vært både humper i veien og litt kronglete svinger, men samtidig har jeg lært endel om både Gud og meg og livet. Men hvor går veien videre?

Jeg tenker at dette er noe Gud kalte meg til å gjøre, og selv om jeg ikke helt ser hvorfor, er ikke det det viktigste for meg. For meg er det viktigere å vandre lydighet mot de ord Gud gir og overlate til Gud å gi ordene vekst. Jeg vet at jeg selv ikke kan bringe livgivende ord, men Gud kan fylle ordene med sin herlighet og kraft.

Jeg ser at mye av hva jeg har skrevet til nå er i en av disse kategorier;

  • Guds trofasthet, omsorg, nåde og kjærlighet
  • tro og motgang (motgang er en del av livet med Gud og også et av våre viktigste klasserom)
  • å leve overgitte og hellige liv (helliggjørelse, vandre i lydighet)
  • å reise seg mot synd, urettferdighet og denne verdens ånd

Alt dette henger selvfølgelig sammen med hva Gud har lagt i mitt hjerte å dele med andre. Noen har spesielle kall innen helbredelse, misjon, evangelisering, profeti oa, jeg har fått å mane Guds folk til å bryte med verdens ånd/system, å leve overgitte og hellige liv, at motgang er naturlig og faktisk utviklende og at uansett er Gud nådig og trofast.

Jeg går til tider kvasst ut mot lefling med synd i kristnes liv og miljøer. Vi tillater for mye slinger i valsen og vi tillater oss selv å heve oss over andre. Vi skal leve ett liv som er Gud til ære og andre til gagn, ikke bygge egen rikdom gjennom større, bedre og flottere. Det er fortsatt mye på dette området jeg ønsker å si, men jeg er også litt tilbakeholdende. For ett par år siden spurte jeg Gud om hvorfor han viste meg så mye og samtidig sa jeg ikke fikk dele det og Gud svarte meg: «Du har ikke nok kjærlighet enda.»

Hvis vi skal forkynne mot synd og løgn, trenger vi ett hjerte fullt av Guds nåde og sannhet for å ikke selv bli harde, fordømmende og bitre. Bare tenk på de gamle profetene; deres ord var til tider harde og fulle av dom, men det var alltid en enorm kjærlighet og nåde bak det hele. Med enkle ord sa de ofte: Dere har gått egne veier og trynet skikkelig, dere har vanæret Gud og hans navn og for det vil dere oppleve dom. Men Gud er nådig og elsker dere fortsatt, så hvis dere vender om vil han ta imot dere med åpne armer, tilgi dere, gjenopprette dere og på ny være deres Gud.

For meg henger alle tingene sammen, og det hele både starter og ender med Guds kjærlighet og hellighet. Gud er både hellig og kjærlig.

Veien videre med denne bloggen er ikke helt klar for meg så jeg fortsetter å skrive etter som jeg blir minnet om ting. Det er enkelte ganger mer tematisk slik at innlegg i ei uke eller to er i samme tråden, andre ganger kan det være litt mer ulikt hver dag. Jeg tenker at Gud vet hvem som trenger hva og at det også er derfor jeg enkelte ganger har kjent jeg skal skrive spesielle setninger eller skal publisere ett annet innlegg enn hva som lå klart. Jeg tenker samtidig at Gud lærer meg opp, for meg er dette like mye ett «klasserom i livet» som det er en mulighet til å forkynne om Guds godhet og trofasthet. Jeg lærer etter som veien blir til, og håper og ber om at andre kan finne ord til ettertanke og oppmuntring når de kommer innom. Hvor lenge bloggen kommer til å få nye innlegg vet bare Gud, men en ting jeg har tenkt er at etter ett par år vil jeg ha en 5-600 innlegg, og kanskje kan jeg da velge ut 365 som blir gjengangere… Jeg har enkelte tanker om og for bloggen, men det eneste jeg egentlig vet om veien videre er… at den er foran, at Gud vil være med og at jeg vil bli ledet, men også lære, ett steg om gangen.

Din tur og plass til å dele tanker og ord

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s