Lydighet på tross av omstendigheter

 Da sa Samuel:  «Har Herren sin glede i brennoffer og slaktoffer like mye som i lydighet mot Herrens ord? Nei, å adlyde er bedre enn slaktoffer, å lytte er bedre enn fett av værer.  (1. Sam. 15:22)

Ananias var en viktig brikke etter at Saulus (senere Paulus)  møtte Jesus på vei til Damaskus. (Ap.gj. 9) Mens Saulus satt forblindet etter møtet med Jesus, får den gudfryktige mannen Ananias- under bønn- beskjed om å reise til hvor Saulus er å legge hendene på han så han kan få synet tilbake.

For Ananias var dette egentlig utenkelig, og virkelig uforståelig- for dette var jo mannen som forfulge de Kristus-troende og kastet dem i fengsel, og så sier Gud at han skal gå til ham? Gud gir svar på tiltale og sier Gå! og at Saulus er utvalgt og vil måtte oppleve mye tøft.

Ananias er trofast mot Herren og handler etter hans påbud. Tror du Ananias hadde noen som helst aning om hva som ville skje videre i livet til Paulus? At han ville bli så mektig brukt at vi til og med i dag sitter og leser hva han skrev ned inspirert av Guds Ånd?

Paulus kom virkelig til å oppleve hva Gud hadde fortalt Ananias, at «han må lide for mitt navns skyld». Men dette stoppet ikke Paulus, han hadde møtt den oppstandne Kristus og han hadde fått et oppdrag, et kall. Og dette var Paulus trofast mot til sin død, ikke noe stoppet ham. Ikke motgang og prøvelser, ikke forfølgelse og pisking, ikke sult og nød, ikke noe fikk Paulus fra å vike fra det kall Gud hadde lagt på hans liv.

Ananias vet vi ikke mye om, men vi vet han var lydhør for Herren og at han var en lydig og trofast disippel. Gud hadde nok mye annet planlagt for denne mannen også, men tenk hvor viktig denne enkle episoden var for hele verdenshistorien! En enkel lydighetshandling fra en troens mann skapte bølger som slå innover oss til og med i dag!

Gud har ulike kall for ulike mennesker, og det er viktig at vi finner vår plass. Det er viktig at vi er i bønn og innvielse slik Ananias var og at vi er lydhøre overfor Guds ledelse, og like viktig: At vi gjør hva Gud sier vi skal gjøre.

Gud har allerede lagt foran oss mange mange gode gjerninger for at vi skal vandre i dem. Om vi ikke vet helt hva Gud har kalt oss til, så la oss være trofaste i hverdagen, søke Gud for muligheter til å hjelpe og å dele Ordet og til å ha åpne ører og øyne for hva Gud ønsker vi skal gjøre.

Din tur og plass til å dele tanker og ord

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s