Du grønne glitrende tre

Så kjenner vi ikke lenger noen bare på menneskelig vis. Og har vi før kjent Kristus på menneskelig vis, så kjenner vi ham ikke lenger slik. (2. Kor. 5:16)

Hele vårt liv og alt vi gjør burde være sentrert rundt Kristus, og det gjelder også hvordan vi pynter til jul. Pynter vi på en slik måte at det peker mot Kristus og mot den store nåde og glede vi har fått del i eller er det blitt noe mer sekulært og verdslig rundt det hele? Ser mennesker at vi faktisk tror på “den gamle myten” når de ser hvordan vi har pyntet eller ser de kun at det er fint og koselig? De siste tiår er fokuset gått fra tro til stæsj og hvis vi ikke er bevisste i våre egne liv, er det fort gjort at vi henger med på hva som skjer rundt oss. Men vi skal ikke pynte slik de som ikke tror gjør, det skal synes at vi tror at julens budskap er Jesus, han som kom som verdens frelser for å forsone menneskene med Gud.

Mange er ikke klar over at mye av pynten vi henger på treet har hatt en dyp kristen mening, og det er hva vi kort skal inn på nå. Juletreet er egentlig ikke en kristen skikk, men da det ble presentert i det dansk-norske kongeriket på 1800-tallet var det som et kristent symbol.

Treet er hva som beskrives som eviggrønt og det forteller om liv og vekst. For kristne er det også et minne om livets tre i Paradis og om den gjenopprettelse som kom da Jesus ble hengt på et tre, på korset. Juletreet minner oss altså om at det er nytt håp og nytt liv å få.

Lysene vi henger på treet skal minne oss om at Jesus er verdens lys. Han kom inn i en mørk verden og vil la sitt lys stråle i våre hjerter.

Stjernen i toppen skal minne oss om stjernen som vismennene fulgte. Antall spisser på stjernen betyr forskjellige ting. 4 gjør at stjernen minner om et kors, 5 er det antall sår Jesus hadde på korset (rygg, hender, ben, hode og siden) og 6 er det samme som i Davidstjernen.

Halmfigurene er symboler på halmen som var i krybben der Jesus ble lagt. Og da er det kanskje ikke så rart at noen av halmfigurene er av dyr, for det var jo dyr i stallen!

Lenkene skal minne oss om at vi er alle knyttet sammen, vi er en familie, et broderskap. Vi kan ikke klare oss alene, alle trenger andre. Vi er aldri sterkere enn den svakeste blant oss og derfor er det så viktig at vi hjelper og støtter hverandre.

Så er det fuglene. Duen er et symbol på Den Hellige Ånd, akkurat som fuglene vi setter på treet også er. Gud forlot oss ikke alene, han gav oss sin gode Ånd og i ham har vi hjelp, trøst og alt godt vi trenger.

Hjertene som vi henger opp skal minne oss om Guds stor kjærlighet til menneskene. Og det tar meg til den siste tingen jeg vil nevne nå, julekulene. Kulene minner oss om at Gud holder verden i sin hånd og om den store kjærlighet han har for alle mennesker.

Vet du, noen ganger skjer det at pynten vi har går i stykker. Vi kan kanskje fikse noe, mens annet må kastes. Er det ting vi verdsetter ekstra mye kan det være litt trist, men selv om vi er glade i de tingene, må vi ikke glemme at det er bare ting. Hva juletreet og all pynten skal minne oss om er at Gud er tilstede og at han elsker oss alle. Skulle noe gå i stykker i våre hjerter eller vi selv, ubevisst eller bevisst, ødelegger noe, så holder Gud oss i sine hender og han vil hjelpe oss. Det er ting vi mennesker ikke kan fikse, men for Gud er ingenting umulig.

En tanke om “Du grønne glitrende tre

  1. Ynskjer deg ei fredfull julehøgtid, deg og dine. Takk for at du er her inne,-og takk for flott gevinst, jakke til ein 4 åring er heilt perfekt.
    Kjem innom att og les her og der, no snart natt.
    Marieklem

Din tur og plass til å dele tanker og ord

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s