Ikke som fortjent

Jeg er inne i enda en av de periodene der uansett hva jeg leser så ser jeg formaninger til å leve i helliggjørelse. Jeg leter meg ikke fram til stedene, men de kommer som en del av den ‘bibellesningsplanen’ jeg følger denne måneden (salmene og evangeliene). Og i tillegg til hva jeg leser har jeg hørt ett par taler på nett i helga og også der, helliggjørelse. Og jeg takker Gud for at jeg ikke får som fortjent, både her i livet og når dommen faller.

Jeg strekker meg etter å innrette dagene bedre slik at jeg får mer tid til bibel og bønn og jeg prøver å få tatt tanker til fange, holde meg borte fra gråsoner og annet. Og uansett vet jeg at alt henger på Jesus. Ja, den ble visst totydig den, det merket jeg først da jeg skrev. Alt mitt hang på Jesus. En gang for alle gjorde han soning for min synd, han bar min straff og fridde meg fra Guds vrede. Alt henger på Jesus fordi det er på grunn av blodet jeg med frimodighet kan komme fram for tronen, både for å be om hjelp og for å prise Gud.

Jesus.

Vi synger om ham og snakker om ham og likevel så tenker vi at vi får ikke så mye godt som vi mener vi fortjener, men vi fortjener egentlig ikke noe godt. Alt det gode vi har er av Guds nåde og fordi han er barmhjertig og god. Alt.

Et av de versene jeg stoppet ved tidligere i dag sa at noen mennesker kom og spurte Jesus om å hjelpe en som de mente fortjente hans hjelp, og de siktet til at han hadde gjort mye godt, blant annet stått for oppføringen av synagogen (Luk. 7). Det er da jeg begynte å tenke at det er litt farlig av oss å tenke slik, for hva fortjener vi egentlig? Vi skal være seriøst glade for at vi ikke får som fortjent, men blir behandlet og møtt med nåde. Gud er utrolig god mot oss! Tenk at han elsker oss så mye at Jesus kom for oss! Det er et alvor og en dybde i det som jeg ikke helt forstår, men bli bare mer takknemlig og ydmyk overfor med årene. Kanskje er det litt som i historien der kvinnen som var tatt i hor ble ført frem og Jesus sier at den som er uten synd kan kaste første stein (Joh. 8). De eldste forsvant først… jeg merker at jo lengre jeg vandrer med Gud, jo mer ser jeg hva jeg fortjener og hvor stor hans nåde og kjærlighet er.

Du føler kanskje du ikke får hva du fortjener?
Kjære deg, vær glad for det!

Også i dag er det Guds kjærlighet og nåde mot deg som vil ta deg igjennom, han er sterk nok for deg og dine byrder og utfordringer og hans omsorg for deg vil ikke ta slutt. Hver dag er Jesus med, og det gjelder uansett hva dagene dine bringer. Gud er trofast mot deg og hans nåde er nok.

Ja, én dag i dine forgårder er bedre enn tusen andre. Å ligge ved terskelen til min Guds hus er bedre enn å bo i lovløses telt. For Herren Gud er sol og skjold, Herren gir nåde og ære. Han holder ikke tilbake det gode for den som er hel i sin ferd. Herre Sebaot, salig er den som setter sin lit til deg. (Sal. 84:11-13)

 

Din tur og plass til å dele tanker og ord

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s