Å lytte er å gi

Vi pleier ikke å tenke på det å lytte som en gave, men det er det. Å virkelig høre etter er en gave vi kan gi til både Gud, andre og oss selv. Gjennom å lytte så åpner vi opp for en annens liv og hverdag, vi stiller våre hjerter og vår omsorg til rådighet og vi blir en del av et «oss» som blir til velsignelse både for de involverte og andre mennesker rundt oss.

For tiden er et av stedene jeg leser i Bibelen profeten Jeremia, og det er ikke få ganger Gud sier at han mange ganger og gjennom mange ulike profeter har sendt sitt ord til folket, men de ville ikke lytte. Det å ikke lytte til Gud har mange konsekvenser, vi mister hans velsignelse og beskyttelse, vi beveger oss ut av nåden og vi vil, hvis vi ikke omvender oss, måtte møte harde konsekvenser for dette en dag. En annen side ved å ikke lytte til Gud er at vi skader oss selv. Gud er ikke den som skader oss ved at han fjerner sin velsignelse og beskyttelse som straff, det er VI SELV som fjerner oss fra dette ved vår ulydighet.

Dere skal ikke følge andre guder, ikke tjene dem og ikke tilbe dem. Dere skal ikke gjøre meg rasende med det deres egne hender har laget. Da skal jeg ikke skade dere. Men dere ville ikke høre på meg, sier Herren. Dere gjorde meg rasende med det deres egne hender har laget, til skade for dere selv. (Jer. 25:6-7)

Lytter vi derimot til Guds ord og tiltale OG handler deretter, vet vi at det følger velsignelser i overflod med. Ikke bare har vi en indre ro og trygghet, men vi har også tilgang til kilden med det levende vann, og vi kan søke styrke, hjelp, visdom og mye annet. Når vi er lydhøre for Guds tiltale, vil vi ha åpen vei inn til tronen og kunne glede oss og styrke oss i fellesskapet med og nærværet til Gud.

Hver den som hører disse mine ord og gjør det de sier, ligner en klok mann som bygde huset sitt på fjell. Regnet styrtet, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Men det falt ikke, for det var bygd på fjell. (Matt. 7:24-25)

Nå har vi snakket om det å lytte til Gud og at det er to veier vi kan gå, enten å overhøre hans ord eller å følge dem. Men visste du at det at du lytter til andre mennesker er å vise dem noe av Gud? Når du lytter til andre med innlevelse og omsorg, ved å ta del i hva de deler, så viser du Guds hjerte og omsorg overfor andre.

I min nød kalte jeg på Herren, jeg ropte til min Gud. Han hørte meg fra sitt tempel, mitt rop nådde hans øre. (2. Sam. 22:7)

Vi vet at Gud alltid er villig til å lytte til oss. Vi kan komme til ham å snakke om hva som helst, både smått og stort, og han hører på oss. Kanskje kan vi få beskjed om å slutte å sutre og begynne å gjøre noe, men han tar oss alltid på alvor og han gir oss aldri det døve øret. Når vi snakker lytter Gud oppmerksomt på oss og han ønsker å gi av sitt inn i oss for å hjelpe og støtte oss. Denne aktive lyttingen kan du gi videre til andre mennesker.

Bær byrdene for hverandre og oppfyll på den måten Kristi lov. (Gal. 6:2)

Når du lytter til andre på samme måte som Far lytter til deg, så ikke bare etterligner du Gud, men du tjener også han som alltid er villig til å lytte til deg.

5 tanker om “Å lytte er å gi

  1. TAKK CECILIE!!!
    Så viktig
    og så riktig
    Godt å lese
    Å lese her i dag, er som en velsignelse du mottar fra Herren,
    å gir til oss som leser.
    HERREN Velsigne Deg og familien Din –
    Med overflod til all God Gjerning 2.kor.9,8

    Og Gud makter å gi dere all sin gave i rikt mål,
    så dere alltid og under alle forhold har nok av alt,
    ja, har overflod til all god gjerning.

    • Ett av de versene jeg liker ekstra godt det! Det viser meg at Gud ikke bare har omsorg for meg og mine, men at han ønsker jeg skal gi den omsorgen og hjelpen videre etter at jeg har fått det nødvendige.

      Og takk til deg for gode ord, de gjorde litt ekstra godt nå.
      Kom akkurat inn fra å ha skuffet snø og da er det litt tungt og tomt i kroppen,
      da gjør slik oppmuntring og omsorg ekstra godt!
      (og heldige meg, i går skuffet jeg bare en gang, andre gang jeg skulle ut så hørte jeg plutselig lyder ute, og da jeg åpnet døra stod en av naboene å skuffet 🙂 )

      Må du ha en god og velsignet dag og resten av uka kjære deg 🙂

  2. God morgen kjære deg. Tusen takk. Vet du, det var akkurat dette jeg trengte å høre idag. Det er en som sliter tungt som ringer meg ofte for å prate. Jeg har så vondt av personen og hjertet mitt blør hver gang jeg har lyttet til vedkommende. Jeg har kjent på en veldig maktesløshet og har lagt dette fram for Gud. Det du skriver er svar på bønn. JA Gud lytter, og tenk, jeg får lytte, nå fikk jeg lov til å se alt i et nytt lys. Takk Gud ❤ ! God klem, Pam

    • Kjære Pam,
      så godt at du skrev dette! Det er godt å høre, for meg også, at ordene blir til hjelp inn i andres liv og hverdag.
      Skjønner godt at du kjenner på en smule maktesløshet i slike situasjoner, kjenner til dem. Men, vi må aldri glemme den kraft oppriktig omsorg har, og noen ganger vises den best gjennom lyttende ører og noen få ord. Må Gud gi deg visdom til å dele de riktige tanker/ord til den rette tid, må ditt hjerte fylles med kjærlighet og nåde så du klarer å stå i dette og ha noe å gi videre, og må du kjenne hvile i sjelen for både dette mennesket og for at du gir er ikke bare egen omsorg, men også Gud sin.

      Må du få en god og velsignet dag! Kleeem

Din tur og plass til å dele tanker og ord

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s