Gud er fortsatt god og trofast

Hvor fort vi er til å sige ned i motløshet og oppgitthet når uventede ting rammer! Vi er ikke mer enn mennesker og det kommer raskt fram når utfordringer og vanskeligheter treffer. Noen blant oss er «heldige» og har tilgang på store ressurser både fysisk, psykisk og materielt og de snur seg rundt og bruker hva de har for å bedre situasjonen. Andre blant oss er ikke like godt stilt, vi har kanskje en stram økonomi, vi er slitne og syke i kropp og enkelte har også en psyke som ikke er helt på topp. Når ting rammer oss er det ikke like lett å bare få det til å virke og bli bedre.

I går så satt jeg og leste noen salmer før jeg gikk ut til dagens arbeid. Det ble så mange gode ord at jeg ble sittende å sukke «takk Gud» igjen og igjen. Guds godhet for oss er ikke forbi! Den tar ikke slutt, den kan ikke ta slutt og den vil vare evig. Salme 31:20 nevner akkurat dette; «Hvor stor din godhet er som du har spart dem dem som frykter deg!» Når det er tungt kan det være vanskelig å se Guds godhet mot oss fordi vi er så opptatte av det synlige som ikke er godt, vi glemmer raskt mye av hva Gud har vært og gjort for oss og det blir vanskelig å se hans godhet mot oss, fordi vi lever i den fysiske verden og klarer ikke å se Guds usynlige verden. Vi fanges for et øyeblikk- eller en tid- inn av dette, men så våkner vi litt opp og vi vender oss til Gud igjen. Den trofaste og gode Gud som har lovet at «Jeg vil gjøre deg vis og lære deg den veien du skal gå, jeg vil la mitt øye hvile på deg og gi deg råd». (Sal 32:8). Vi har visst at vi klarer ikke dette selv, men nå legger vi det over på Gud og bestemmer oss igjen; Gud, jeg vil stole på deg, jeg vil vente på din hjelp, du er trofast, hjelp meg Gud! Og om vi husker det eller ikke (kanskje oftere ikke?) så er Guds ord og løfte til oss at «den som setter sin lit til Herren, omgir han med godhet» (sal 32:10b).

Vi venter på at Gud skal komme oss til unnsetning, han han skal gi oss den styrke, den fred, de råd, den tålmodighet, den utholdenhet og den nåde vi trenger for å komme igjennom også dette, og vi gjør det fordi vi vet han er vår hjelp og vårt skjold. (se Sal 33:18-22). Det er i Gud vi finner den virkelige gleden, den som ikke bryr seg om omstendighetene, men som gleder seg over hvem Gud er og hva Jesus har gjort for oss. Det er i Gud vi finner den fred vi trenger, den som stiller hjertet selv om stormen fortsetter å rase. Hos Gud som er nær den med et nedbrutt hjerte, som frelser og hjelper den med en knust ånd (Sal 34:19), som har den dyrebare kjærlighet og nåde vi trenger, der søker vi tilflukt fordi vi vet at i skyggen av hans vinger er det ly å få (Sal 36:8).

Gud er alltid god, alltid trofast, alltid rettferdig, alltid hellig, alltid allmektig, alltid nådig, alltid kjærlig, alltid barmhjertig og han er alltid alt han er. Gud forandrer seg ikke fordi om våre omstendigheter gjør det, han er det eneste uforanderlige som finnes, og vi kan fortsatt komme til ham med alt og stole på at han vil være trofast og god mot oss. Hans ord og løfter står evig fast. Gå til ham med det som tynger, uroer og forvirrer, velg å både stole på ham og vente på ham og minn deg selv om alt det gode han har gjort for deg og om hans løfter for deg. Han er fortsatt god og trofast mot deg, og meg. Salme 37 slutter med at de rettferdige får sin hjelp fra Gud. Han er deres vern i trengselens tid, han hjelper dem og berger, han berger dem fra de uretttferdige og frelser dem, og hvorfor gjør Gud alt dette for de rettferdige? Fordi de søker tilflukt hos ham. (v 39-40).

Jeg sukker ofte til Gud om at jeg skulle ønske jeg var litt friskere så jeg hvertfall klarte litt mer… I går var jeg ute i hagen og ryddet trær, busker og greiner i ca 3 timer (utrolig og uventet nok). Jeg var ikke mye i slaget den ettermiddagen og kvelden, men i dag kjennes alt greit ut (etter min standard), og det er et mirakel! Det er Guds nåde, godhet og trofasthet mot meg, og du, han er fortsatt god og trofast mot deg også!

En tanke om “Gud er fortsatt god og trofast

  1. Så godt å bli minnet om dette kjære du ❤. Så sliten, trist og nedbrutt, ja håpløs, er det så veldig lenge siden jeg har følt meg. Trengte sårt denne påminnelsen. En stor god klem til deg ❤, Pam

Din tur og plass til å dele tanker og ord

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s