Et trofast vern i nøden

Jeg har begynt på dette innlegget tidligere, men fjernet alt jeg skrev. For jeg tenkte at dere trenger ikke å høre detaljer om hva som har tynget og kommet inn denne helgen for å ta budskapet om at vi har et trofast vern i nøden. Noe av utfordringene mine er bare slik for tiden, men så kommer de ting som plutselig skjer på toppen og slår både krefter og mot ut av én. Du kjenner til de dagene, de dager der det er dråpen som får begeret til å flyte over og det hele kjennes litt for mye ut.

Vi fanges lett av frustrasjoner når ting kommer på toppen av annet, men vi har også i de tider et fast, trygt og trofast vern i Herren. Gud svikter oss ikke og hans ører er åpne for våre nødrop. Vi kan gå til ham med alt som tynger og plager og vi kan gå i visshet om at han hører og ønsker å være med oss og hjelpe oss. Vi er raske til å holde fast på de byrder som kommer i stede for å gi dem over til Gud.

Og vi er raske til å glemme at selv om det er en ytre ting som slår pusten ut av oss har vi også en motstander som går brølende omkring og vil sluke oss. Hvis han får oss opptatt av de dårlige ting som skjer så vil han klare å vende vårt fokus bort fra Jesus, vårt sinn vil vendes mot det jordiske og vonde i stede for det himmelske og evige.

Jeg har måtte finne en ny måte å ta til meg av Guds Ord på i forhold til hva jeg vanligvis gjør, og for min del er det krevende. Krevende fordi det er å holde seg til noen få vers som leses så mange ganger som den dagen tillater. Jeg prøver å komme igjennom tre ganger, men det er ikke alltid det går, mens andre dager klarer jeg litt lengre avsnitt. Men, og det er en viktig men, de få versene har gitt så mange gode tanker og stunder. De har løftet både mot og humør og de hjelper meg å holde Gud fremst i panna. Tankene har ikke så lett for å vandre avgårde når jeg gjentatte ganger tar til meg små dose fordelt utover dagen. De hjelper meg å holde blikket festet på Jesus, troens opphavsmann og fullender. Og det å gjenta de samme versene, i stede for å bare fortsette, hjelper meg å grunne dypere og grundigere over de enkelte vers.

Hele Skriften er innåndet av Gud er vers vi kjenner, og det finnes ikke en bok i Bibelen som ikke forteller oss om Guds godhet og storhet, om nåde og barmhjertighet og om hjelp i nøden og en trygg framtid. Guds Ord er mat for våre sjeler og de stiller et urolig sinn, også når man bare klarer litt. Og kanskje er det viktig å minnes på at en liten dose god og solid næring er bedre enn en stor dose som er tomt for godt innhold?

Vi har kanskje en motstander som bruker alle umulighetene vi møter for å drepe motet vårt og fjerne blikket vårt fra Herren, men Gud er god og nådig mot oss og hans trofasthet mot oss rekker helt inn i evigheten. Og om vi ikke alltid merker at Gud er nær oss, så kan vi stole på hans ord og hjerte.

Herren er et vern for dem som blir undertrykt, et vern når de er i nød.
De som kjenner ditt navn, setter sin lit til deg. Herre, du forlater ikke dem som søker deg.

Sal. 9:10-11

Gud,
selv om jeg ikke ser deg,
så ser jeg mot deg.
Mitt hjerte er trygt,
fordi jeg vet;
du ser mot meg
og du ser meg.
Takk Gud,
amen

Din tur og plass til å dele tanker og ord

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s