Hvordan leser vi Bibelen?

Jeg har tenkt over nettopp det spørsmålet den siste tiden og jeg må si at jeg skammer meg litt over hvor ofte jeg har lest ting inn i teksten i stede for å prøve å forstå hva teksten sier. Kanskje har det med at det er det jeg er mest vant med skjer fra mine år i ulike sammenhenger, men jeg er under endring på det området. Jeg hører på menn som legger ut Bibelen og jeg lærer mer av en tale fra dem enn fem-ti av de jeg tidligere hørte. Når noen kjenner til historie og skikker, kjenner kultur og tider og så forteller og forklarer Guds Ord ut fra det, samtidig som de hele tiden henter fram andre vers i Bibelen som omhandler det samme og forklarer det utfra sammenhengen det står i, så blir det levende og virkekraftig på en praktisk måte.

Å forklare og legge ut en tekst er hva vi kaller eksegese (wiki-forklaring), mens når vi legger mening- ofte egne tanker og meninger- inn i teksten så kalles det eisegese (def på NAOB). Jeg har hørt uttrykkene i flere år og jeg har også hatt en viss peiling på hva de betyr, men jeg ser mer og mer viktigheten av å fjerne seg fra eisegese og bruke eksegese. Jeg er selv vant med at meninger leses inn i tekster og ikke at mening trekkes ut av teksten. Kanskje har det med å gjøre at det i pinsekarismatiske sammenhenger var flere tiår der teologisk utdanning ble litt skulet på? Det skulle liksom være legmannsbevegelse. Og selv om det er viktig at også de uten formell utdanning slipper til, så har det dessverre ikke vært krav til at de skal lære seg å studere skriften på en god måte (ikke som jeg har fått forståelse av i alle fall). Det er mulig å tilegne seg mye gjennom grundige egenstudier og bruk av kommentarer, håndbøker og annen litteratur, men det krever mye, men dette er en leder og pastors arbeid og plikt. Samtidig så skal vi ikke skyve under en stol at hver enkelt av oss også har ansvar for å lese og studere Bibelen og at det faktisk kreves litt veiledning om hvordan gjør man dette på en måte som er riktig, nyttig og som gjør at vi behandler Guds Ord som nettopp det, Guds Ord.

Faren ved eisegese- å lese egne tanker og meninger inn i teksten- er at vi fordreier Bibelens budskap. Guds Ord handler ikke om oss og hvordan vi skal klare alt best mulig og hvordan Gud skal hjelpe oss til å beseire fiender ved Hans hjelp. Den handler om Gud, om menneskers syndighet, om Jesu liv og forsoning, om kirkens plass og om endetid og dom. Behandler vi Guds Ord som en håndbok til et bedre og mer seiersrikt liv, så vil vi ikke bare lese inn/legge til en haug av meninger som ikke finnes der, men vi behandler også Guds Ord respektløst- og respektløs behandling av Bibelen viser manglende gudsfrykt og forståelse av hvem Gud er. Gud er i sentrum både i Hans Ord og i historien, det handler faktisk ikke om oss.

Årsaken til at jeg ble tenkende over disse tingene igjen i dag er at jeg holder på å lese i de historiske bøkene i GT og siste hendelse jeg leste i morges var David og Goliat. En historisk bok er i hovedsak en fortelling av historien (selvsagt tenker du kanskje nå), men det betyr også at vi ikke automatisk kan skrive våre egne liv og vår egen tid inn i fortellingen. Historien om David og Goliat handler ikke om at jeg kan beseire mine fiender ved Guds hjelp og at jeg trenger bare 5 trinn til seier og virkekraftig trosord som slenges hardt ut mot fiende eller hindring, den handler om ungutten David som beseiret en kjempe ved navn Goliat og at han gikk i tillit til Israels GUD. Skal vi lese noe inn i teksten så er det ikke oss og våre liv, men Jesus. Jesus sa selv at Skriftene vitnet og fortalte om Ham, og etter sin oppstandelse legger Han ut for dem hva Skriften sa om Ham. I går hørte jeg på en som plutselig nevnte akkurat historien med David og Goliat og hvordan mange i dag forvrenger historien til å handle om dem, så fortalte han kort at kirkefedrene ofte forklarte de fem steinene med Jesu sår og at David var bilde på Jesus som beseiret fienden. Når vi leser Jesus inn i historien på den måten vet vi det samstemmer med hva som senere ble åpenbart om Jesu liv, død og seier. Bibelen handler først og fremst om Gud og Jesu verk, ikke om oss. Skal vi sammenligne oss med noen, så er det hvertfall ikke heltene vi ligner mest…

Din tur og plass til å dele tanker og ord

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s