Vær ikke lik denne verden

Innrett dere ikke etter den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som er til glede for Gud, det fullkomne. (Rom. 12:2)

I helga hadde jeg en prat med yngstegutten som satte sine spor. Jeg må ærlig innrømme at jeg er stolt av karen og beundrer den visdom og gudsfrykt han viser. Det kom plutselig fra den unge karen at de i klassen hans syntes det var rart at han ikke ville ha kjæreste. Jeg svarer at selv om det ikke er unormalt i denne verden (7.klassing) så er det faktisk unormalt i Gud sitt rike. Du vet jo også hva mange synes er greit, ikke er det i følge Guds ord, sier jeg videre. Jo, han vet det og nevner noen andre ting. Det stemmer, sier jeg, mange synes de tingene er greit, men Gud sier at det ikke er. Og du vet allerede at det vil komme opp ting der du må velge hva du vil tro, mene og gjøre, om det skal være slik andre gjør eller om det skal være slik Gud vil.

Han som kalte dere, er hellig. Slik skal også dere være hellige i all deres ferd. (1.Pet.1:15)

Jeg forteller at på Jesu sin tid var det flere som var mer opptatt av hva mennesker mente om dem enn hva Gud mente om dem, de ville heller gjøre det som fikk mennesker til å like dem enn hva som Gud ville like. Og det er her vi blir prøvd, på om vi vil velge Guds vei eller menneskers vei. Guds frykt eller menneskefrykt. Den unge karen er ikke i tvil om hva han vil velge, han vil heller følge Guds vei og miste venner eller å gjøre som alle andre for å være «kul». Og dette står det stor respekt av. Han har allerede, til tross for sin unge alder, valgt å holde seg borte fra gutter som han ikke liker oppførselen på eller språket til, og det koster. Det betyr at det er ikke så mange igjen som han trives sammen med og kan «henge» sammen med. Det betyr at han tidvis kjenner på utenforskap, på det å være alene og ikke ha så mange å ringe, men han vil heller dette enn å bevitne dårlig oppførsel eller høre stygt prat. Og dette er valg han har tatt selv, ikke noe han er pålagt fra min side.

Prøv hva som er til glede for Herren! Ta ikke del i mørkets gjerninger, for de bærer ingen frukt. Avslør dem heller! (Ef. 5:10-11)

Skikk dere ikke lik denne verden oppfordrer Guds Ord oss til og det står også at vi er kalt til å være et hellig folk. Vi skal ikke ligne alle andre, vi skal skille oss ut i hvordan vi lever, tenker og snakker- og det kan komme til å koste oss. Å virkelig leve i overensstemmelse med Guds ord betyr at vi kan ikke være med på alt hva andre gjør, det betyr at vi ser og hører ikke på alt det andre gjør, det betyr at vi prioriterer tid, ressurser og verdier på en måte som ikke bare gleder oss, men som også hjelper flere. Vi skal ikke være lik alle andre, vi skal skille oss ut fra mengden og være lys og salt i denne verden. Det vil bety motgang og motstand, men i de ting er Gud med og gir oss styrke, mot og nåde til å stå fast.

Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden! Den som elsker verden, har ikke kjærligheten til Far i seg. For alt som er i verden – kroppens begjær, øynenes begjær og skrytet av alt en eier – det er ikke av Far, men av verden. For verden går til grunne med alt sitt begjær, men den som gjør Guds vilje, består til evig tid. (1. Joh. 2:15-17)

 

2 tanker om “Vær ikke lik denne verden

  1. Er det ikke helt absurd hvordan avstanden mellom den verdslige verden og konservativt kirkesyn er blitt? Aldri før har jeg selv opplevd hvor vanskelig det er å forsvare gamle verdier opp med det som nå blir presentert alle veier. Det er nesten blitt umulig å selv skru p¨å tv-skjermen uten å ta inn scener og programmer, som på mange måter ville framstått som hårreisende 10 eller 20 år siden. Ikke lett.

    • Det er en tid der det koster å stå opp for Guds Ord og de leveregler han setter. Det kan sette oss i gapestokken, gjøre at vi mister venner og opplever baktalelse og annet, men Jesus sa aldri at det ville bli enkelt og uten motstand.

      På en måte er det også godt at dette skjer, for da blir det tydeligere skiller og man må virkelig bestemme seg og kan ikke bare flyte med.

      Takk Gud for at han er med og styrker og støtter de som lever overgitt til Ham og Hans vei og vilje.

      Blessings ❤

Din tur og plass til å dele tanker og ord

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s