Å være Guds kall for oss

Ofte når vi tenker på Guds kall for våre liv, tenker vi på oppgaver vi skal utføre. Men Guds kall gjelder først og fremst ikke hva vi gjør, men hvem vi skal være.

Dem som han på forhånd har vedkjent seg, har han også på forhånd bestemt til å bli formet etter sin Sønns bilde, så han skal være den førstefødte blant mange søsken. (Rom. 8:29)

I de siste uker og måneder har jeg følt meg mer satt på sidelinjen enn vanlig. Vel, det føles mer ut som jeg er plassert alene i ei hytte i ingenmannsland. Jeg har måtte prioritere guttene, hverdagen og nødvendigheter strengt da det har vært utfordringer og oppgaver i fleng. Med en ikke helt velfungerendes kropp (mildt sagt) har det vært, og er fortsatt for ei tid til, krevende og mer enn jeg egentlig klarer. Jeg har måtte i stor grad legge til sides det å involvere megi  andres liv, jeg har måtte legge ned skriving og jeg har ikke hode til å lese slik jeg liker og vet jeg trenger. Og jeg har kjent meg veldig unyttig, både for andre og for Gud.

Mine følelser sier at jeg har ikke gjort noe særlig for andre, eller for Gud,, at jeg kun har levd i min egen lille familie-og hverdagsboble. Unyttig for andre, unyttig for Gud. Men er det slik? Er hva følelsene mine sier meg sannhet?

Jeg føler meg unyttig fordi jeg har fått gjort så lite, men hva Gud drar tankene mine over på er hvem jeg har vært denne tiden. Har jeg vært et menneske som Gud har kunnet virke i og gjennom? Har jeg latt Gud være nok når jeg har strevd i mitt ingenting? Har jeg gitt de smil, de gode ord og den hjelp jeg har kunnet? Har jeg møtt andre med positiv holdning?

Jeg tenker på alt jeg ikke har gjort når jeg vurdere om jeg er i Guds kall eller ikke, Gud derimot, peker på hvem jeg er og om jeg lar Ham vinne mer og mer skikkelse i mitt liv.

For Gud er vår karakter viktigere enn alt vi kan prestere og gjøre. Bare jeg kan elske Gud slik jeg kan, bare jeg kan vise andre Guds godhet, nåde og kjærlighet på den måten jeg kan, bare jeg kan la Gud få rom og mulighet til å  hver dag gjøre meg litt mer lik Jesus. Og jeg trenger ikke streve for å være god i alt, jeg trenger å hvile i vissheten om at Gud er her, Gud elsker meg og Gud er mer enn nok for meg. Viktigere enn hva jeg gjør, er hvem jeg er. Guds kall for meg er først og fremst ikke en oppgave, slik vi liker å tenke på det, det er å bli mer og mer lik Jesus etter som dager, uker, måneder og år leves i lydighet til Gud og tillit til hans trofaste nåde og kjærlighet.

Og jeg er trygg på at han som begynte sin gode gjerning i dere, skal fullføre den – helt til Jesu Kristi dag. (Fil. 1:6)

* * * * *

Først: Velkommen til nye følgere av bloggen.

Takk for hyggelige kommentarer de siste ukene. Jeg visste jo at starten av året ble litt stri, men er det ikke utrolig hvordan ting kan hope seg opp? 😉 Jeg vet at vi fortsatt har noen uker med mer på planen enn jeg liker å organisere, så når neste innlegg kommer, er fortsatt usikkert. Slik det ser ut, vil hverdagen roe seg i slutten av denne måneden (håper jeg virkelig). Jeg håper fortsatt hver dag at i dag skal jeg orke å skrive, men som dere har forstått er det sjeldent blitt slik. Takk for deres tålmodighet og omsorg. 

9 tanker om “Å være Guds kall for oss

  1. Det er spesielt, men veldig godt å lese og høre andre kristne tale som man egentlig ikke kjenner. Det spesielle er at vi er søstre/brødre i ånden, og da likevel har vårt liv vi vil leve til felles og nøyaktig samme interesser! Så man kjenner hverandre likevel på dette, så koselig det er 🙂 Vi må huske på å be for hverandre, selv om vi ikke vet om alle våre søsken i ånden mens vi ennå er her, kan vi be Gud ta vare på og styrke alle våre medsøsken i ånden.

    • Heisann Rebekka!
      Beklager sent svar, men livet har vært tøft og utfordrende.

      Det er forunderlig hvordan man er knyttet sammen på tvers av det meste! At vi er en familie blir ganske tydelig nr man merker fellesskapet og samhørigheten med mennesker vi ikke kjenner i det hele tatt. Gud ønsker forsoning og fellesskap, og det merkes på enheten vi opplever med «ukjente søsken»!

      Guds rike velsignelse og dype fred over deg og ditt liv!
      Klem fra Cecilie

  2. Hei, og tusen takk for gode ord, til trøst og oppmuntring !
    Du er verkleg et Guds edskap, mykje meir enn du trur.
    Så godt Fil.1, 6 gjorde.
    Kjenner meg og satt på sidelinjen, men vil så gjerne være Guds redskap.
    Så godt å kunne oppmuntre kvarandre.
    Du treng ikkje skriva så mykje, då bruke du masse tid – og krefte.
    Kanskje berre ordet som vart godt i din sit.og ein kommentar.
    Godt uansett !
    Guds velsignelse over dagen!
    Hilsen Sile

    • Hei dyrebare søster Silje!
      Tusen takk for at du tok tid til å legge igjen slik en oppmuntrende kommentar!
      Ber at du får visdom og styrke til å stå støtt i din hverdag, og at du i det tunge finner hvile og trygghet i Fars kjærlige og sterke armer.

      Jeg vet at jeg kunne skrevet kortere, men det merkelige «problemet» mitt er at det er mer krevendes å skrive kort enn med litt lengde… Høres kanskje litt rart ut for enkelte, men det er slik jeg er skrudd sammen 😉

      Vi har en tendens til å ville klare det meste selv og vise at vi er gode og sterke nok, men sannheten er at vi er skapt for fellesskap, med Gud og med hverandre. Vi trenger andre og vi trenger å ivareta, hjelpe og støtte andre. Det er godt å kunne oppmuntre andre, og jeg takker deg for at du gjorde det mot meg med din varme og gode kommentar.

      Gud velsigne deg og dagen din, må glede og styrke bli deg rikelig til del.
      Klem fra Cecilie

  3. Så godt å høre fra deg igjen! 🙂 Men enda viktigere var de ordene du skrev, om først og fremst være, ikke det vi skal gjøre blandet med de unyttighetsfølelsene. Jeg sliter ofte med dette og trengte disse ordene i dag!

Din tur og plass til å dele tanker og ord

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s