Hva Gud er opptatt med

Kall på meg på nødens dag, så vil jeg utfri deg, og du skal gi meg ære. (Sal. 50:15)

Har du følt at Gud er langt borte og at han ikke hører dine rop om hjelp? Tanken om at Gud bryr seg nok ikke om dine rop eller så er han for opptatt til å ha tid til deg har også kommet. Er du tom for tårer og bønnen har gått over til stille sukk som kommer fra dypet av hjertet? Du vet du er ved veis ende i hva du kan klare og tåle i egen kraft og ditt eneste håp er hos Gud. Men Gud virker stille, Gud virker langt borte, Gud virker for opptatt ut… Kanskje kan du si sammen med David:

Jeg har sunket ned i myr og dyp, foten finner ikke feste. Jeg er kommet ut på dypt vann, flommen skyller over meg. Jeg er trett av å rope, strupen er hes, øynene slukner, jeg har ventet på min Gud. (Sal. 69:3-4)

Gud har hørt dine rop om hjelp. Jeg vet ikke hva det er, om det er nød for noen du har kjær, om det er fysisk eller psykisk sykdom, om det er økonomiske vanskeligheter, om det er ekteskapsproblemer eller uregjerlige barn, om det er sår i sjelen du trenger legedom for eller annet. Jeg vet ikke, men Gud vet. Han har hørt dine bønner og han vil svare deg.

Det er løgn at Gud ikke hører, at Den veldige ikke ser. Selv når du sier at du ikke ser ham, ser han din sak. Bare vent på ham! (Job 35:13-14)

Ofte er hva vi føler og opplever som den riktige tid ikke det. Vi må ikke glemme at Gud har et overblikk vi med vår begrenset forstand og viten ikke har. Vi føler mange ganger at vi er ved veis ende i egen kraft, og det er bra å komme dit. Det føles ikke godt ut, men det er bra for oss. Å komme dit hen at vi gir opp alle våre plan B, C, D osv og alle våre små forsøk på å fikse hva vi ikke kan. Dit hen at vi endelig setter alt vårt håp til Herren. Men det kan være frustrerendes og vondt å være der. Det føles som om vi igjen og igjen kommer med våre rop og banker på døra til Gud for å levere dem, men døra blir jo ikke åpnet en gang…

Tenk deg dette. Du er igjen på kne foran døra og sukker og gråter over de samme tingene, du vet bare ikke hva du skal gjøre, tenke og føle mer. Så hører du en stille «shhh» og en rolig, men kjærlig, stemme som sier: «Vær stille barnet mitt». Du stopper opp og trekker pusten og sier: «Hva er det Gud?» «Barnet mitt, døra er ikke lukket fordi jeg er for opptatt til å høre på deg, men jeg er opptatt med å svare deg. Jeg holder på å fikse opp i de ting du har bedt over, men det tar tid. Det er mye du ikke vet som må på plass først, og det er også viktig å vente på den rette tid for både deg og andre. Jeg har sett din sak og jeg vil svare deg. Når tiden er moden, vil døren bli åpnet. Ditt svar vil komme plutselig og på en så overveldende måte at du ikke kan forestille deg det. Vær rolig mitt barn, hold ut, svaret er på vei.»

Det kommer en dag der du vil kunne si sammen med David hva du leser under. Dette verset er fra en lovprisnig David gav til Herren etter at Gud hadde fridd han fra hans fiender og kong Sauls hånd. Hele lovprisningen finner du i 2. Sam. 22

I min nød kalte jeg på Herren, jeg ropte til min Gud. Han hørte meg fra sitt tempel, mitt rop nådde hans øre.
(2. Sam. 22:7 & Sal. 18:7)

6 tanker om “Hva Gud er opptatt med

  1. Det Cecilie sier, er helt sant. Hun har delt mange Guds Ord og profetiske oppmuntringer til meg når jeg lå nede i «Dødsskyggens dal» (Salme 23), og når tiden var inne, så fridde Gud meg ut. Idag kan jeg love og prise Hans hellige navn for Han er alltid trofast. Det gjelder å aldri gi opp. Gud kommer når tiden er inne og Han svarer alltid!

    • Kjente inni meg at jeg skulle dele det på den andre bloggen i kveld da det var noen som trengte disse ordene.

      Må Gud velsigne deg, du er dyrebar og høyt elsket!

  2. Reblogged this on med Gud i hverdagen and commented:

    Jeg vil gjerne dele ett innlegg som ble postet på «andaktsbloggen» min for litt over ei uke siden. Jeg vet at enkelte av dere lesere vil ha hjelp av det, at det vil bli til trøst og også styrke troens utholdenhet i dere.
    Må Herrens fred, glede, styrke og visdom bli dere rikelig til del. Gud velsigne dere alle!

  3. Det du har skrevet så flott om her Cecilie, ja, det er nok en essensiell følelse mange har, jeg inkludert og kanskje spesielt nå. Hva er jeg verdt? om noe? hva er meningen med mitt liv? hva er meningen med mine prøvelser? Spørsmålene er mange, men jeg skal holde ut uansett hva som kommer, fordi jeg tror på Guds ord og at Han er min støtte og frelser. Jeg takker deg for oppklarende Guds ord.

  4. Jeg tror de fleste en eller annen gang har hatt en følelse at Gud er langt borte, at han ikke hører oss og/eller bryr seg om oss eller vår sak. Jeg har vært der, jeg visste at jeg var frelst og på vei til himmelen, men jeg trodde ikke Gud hørte noe særlig på mine bønner eller kunne bruke meg til noen ting…
    I dag vet jeg at det var anklageren som sådde disse tankene og følelsene, og de er akkurat stikk motsatt av hva Guds ord sier. Men å stole på at Gud hører oss når vi ikke føler det, det kan være en prøvelse!
    Må Gud velsigne alle som blir prøvet på dette området akkurat nå!

Din tur og plass til å dele tanker og ord

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s